Borowa i Waligóra

Wieża na Borowej
W kalendarzu 19 grudnia a za oknem wyśmienita pogoda do wędrówki, dlatego ruszamy w Sudety  w kierunku Borowej i Waligóry. Na tej pierwszej kilka dni temu została otwarta nowa wieża widokowa o wysokości 16 metrów z której można zobaczyć Karkonosze, Góry Sowie, Masyw Śnieżnika. Borowa (853m) jest najwyższym wzniesieniem Gór Wałbrzyskich natomiast Waligóra Gór Kamiennych.
Wiadukt kolejowy na linii Wałbrzych - Kłodzko

Ruszamy z Wałbrzycha Głównego, kierujemy się czerwonym szlakiem na Borową, mijamy wiadukt kolejowy linii Wałbrzych - Kłodzko i po 10 minutach kończą się już zabudowania. Minęliśmy ostatnie domy i weszliśmy na leśną ścieżkę, która wydeptana była przez kilka idących tutaj wcześniej osób. Musieli iść tutaj dzień wcześniej, ponieważ świeże ślady to nie były.
Borowa

Po raz pierwszy tego dnia ukazuje nam się nasz dzisiejszy cel oraz górujący nad Wałbrzychem Chełmiec (851m). Wchodzimy do zaśnieżonego lasu i zaczynamy podejście na najwyższy szczyt Gór Wałbrzyskich, skręcamy w lewo i dochodzimy do pierwszego skrzyżowania szlaków (wokół Borowej - 646m).

Z tego miejsca wychodzi zielony szlak do schroniska Andrzejówka, my jednak dalej podążamy czerwonym kolorem. Po chwili zaczynamy stromo podchodzić w górę by po 40 minutach znaleźć się na szczycie.
wiezeigory.blogspot.com

Borowa jest dość popularnym szczytem. Należy do Korony Sudetów i Korony Sudetów Polskich jednak największą popularność zyskała dopiero niedawno , gdyż kilka dni temu została na niej otwarta nowa wieża widokowa o wysokości 16 metrów z której można podziwiać większą część Sudetów.
Karkonosze z wieży
Chełmiec i Wałbrzych
Góry Sowie

Wchodzimy na wieże na którą prowadzi 90 metalowych schodów. Ze szczytu rozpościerają się piękne widoki na zaśnieżony krajobraz od Śnieżki aż po Sky Tower we Wrocławiu.
Wiata na szczycie

Po krótkiej przerwie na śniadanie w nowo wybudowanej drewnianej wiacie obok wieży zaczynamy zejście do Rybnicy Małej. Na rozdrożu pod Borową zmieniamy kolor szlaku na niebieski, który opuszczamy dopiero na Skalnej Bramie.
Rybnica Mała

Po drodze przechodzimy przez drogę Głuszyca - Rybnica Leśna mijamy ruiny zamku Rogowiec i dochodzimy do drogowskazu.
Skalna Brama

Z tego miejsca można dojść do schroniska Andrzejówka dwoma szlakami, czerwony i niebieski jest trochę dłuższy, gdyż przechodzi on przez Jeleńca. My wybieramy ten krótszy czyli żółty i po godzinie marszu jesteśmy na Przełęczy Trzech Dolin na której znajduje się schronisko. Zanim weszliśmy do schronisko zaplanowaliśmy jeszcze jeden szczyt - Waligóra.
Waligóra jest najwyższym wzniesieniem Gór Kamiennych i jest zaliczany do Korony Gór Polski. Ze schroniska na szczyt jest tylko 15 minut jednak zimą a szczególnie przy oblodzeniu podejście jest niezwykle trudne.
Podejście na Waligórę

Co chwila ujeżdżamy kilka metrów w dół (przy takiej pogodzie przydałyby się raczki). Dopiero po 25 minutach udaje nam się na Waligórę 936m. Robimy kilka zdjęć i schodzimy a raczej zjeżdżamy na dupie do Andrzejówki.
Schronisko PTTK Andrzejówka
Schronisko i Waligóra

W schronisku czeka na nas Bigos oraz gorąca herbata. Po godzinnej przerwie na obiad schodzimy do Sokołowska i o godź. 14.37 wsiadamy do autobusu w kierunku Wałbrzycha